Generator de Plasma Metalica
Membrii
Echipei: Dr. George MOGILDEA, Dr. Emil STAN, Drd. Florin
MINGIREANU, Drd. Iulia JIVANESCU. Drd.Gabriel CHIRITOI.
Propulsie electrică a fost o zonă de intens pentru cercetare
inca din anii 1960. In acest domeniul
s-au realizat numeroase cercetari teoretice și
experimentale. Propulsie electrica este folosita pentru a orienta sateliții
pe orbita Pământului și
pentru diferite misiuni interplanetare. Comparativ cu sistemele de propulsie chimica,
sistemele de propulsie electrica au impuls specific
foarte mare la un consum de energie electrica mic. In prezent
sistemele de propulsie electrica (motoare ionice) utilizeaza combustibili gazosi ca Xenon, Argon, Heliu.
Carburantii gazoși prezintă urmatoarele dezavantaje:
atomii gazelor utilizate in propulsie au energie de ionizare mare, sunt scumpe și au
nevoie de un rezervor de mare pentru
stocare. Stiind limitările
existente ale sistemelor de propulsie spațiala comunitatea științifică
cauta noi tehnologii de propulsie sau diferite metode de creștere a
eficienței sistemelor de propulsie existente. Ca răspuns la aceasta
provocare noi am propus un model
experimental care are ca scop creșterea eficienței sistemelor de
propulsie electrice utilizand metale grele drept carburanți.
Prin urmare scopul
principal al propunerii noastre este de a dezvolta un sistem experimental
intitulat Generator de Plasmă Metalica (MPG). Proiectul este bazat pe o
noua tehnologie de vaporizare și ionizare a firelor de metal (plumb)
utilizand un câmp de microunde.
Este bine cunoscut faptul că radiația de microunde este reflectată de obiecte metalice, dar în anumite cazuri microundele sunt absorbite de metale conducand la vaporizarea acestora. Aceasta noua tehnologie ar fi extrem de eficienta pentru sistemele de propulsie electrica dedicata domeniului spatial. Eficienta de propulsie este data de proprietățile fizice ale metalului utilizat drept carburant. Un metal poate deveni combustibil pentru sisteme de propulsie electrice spațiale numai daca metalul este vaporizat, ionizat iar ioni metalici sunt accelerati. In urma accelerarii ionilor metalici se obtine forta de impingere (propulsia). Datorita tehnologiei MPG metalele grele pot fi convertite in carburanti pentru propulsia spatiala.
Principalele avantaje ale combustibililor metalici (Pb) sunt:
· consum redus de energie electrică datorită faptului că atomii de Pb au o energie de ionizare mica (marea majoritate a sistemelor de propulsie electrică spațiiale actuale utiliza Xenon drept carburant, Xenonul are energie de ionizare mare si pret ridicat)
·
sistemul de propulsie va avea volum și greutate mica
comparativ cu tehnologia actuală,
sistemele de propulsie cu gaze
utilizeaza un rezervor pentru stocarea combustibilului gazos, sistemul MPG nu are nevoie de rezervor deoarece metalul
utilizat drept combustibil se afla in stare solida.
·
sistemul MPG are randament ridicat deoarece combustibilul metalic (Pb) are de greutatea atomică mare, deci forta de reactiune va fi mai mare
Principalele obiective
si activitatile lor sunt descrise in tabelul de mai jos:
Main objectives |
Activities |
1.
Documentation and
analysis of the interaction of the microwave radiation with matter |
1.1 Microwave generation and propagation - It will
theoretically analyze how the microwave field is propagated in cylindrical
waveguides having the TM011, TM012 and TM010
propagation modes, in order to find the most suitable waveguide for the
MPG. |
1.2 Microwave interaction with metals – will lead to
understanding the dependency between
the different microwave powers of the cylindrical waveguide and the quantity
of vaporized and ionized metal; it will analyze the influence of different
metal wire diameters on the quantity of vaporized and ionized metal.
Theoretical computing will take place in order to determine the energy
density of the microwave radiation in the focal point of the cylindrical
waveguide. |
|
1.3 Defining the
experiment requirements |
|
2.
Design of the
experimental setup |
2.1 Design of the cylindrical waveguide for
the 2.45GHz frequency - the cylindrical
waveguide is the ionization chamber where the metallic propellant will be vaporized and
ionized by the microwave field |
2.2 EM Power Supply Design – aimed to have over 90%
efficiency, a variable output frequency (25Hz – 400Hz) and pulse duration variable (1ms -20ms). It
also enompasses the design of the system cooling for the electromagnetic
source (magnetron + electronic board), which will ensure the optimal
temperature for operating the microwave source and the electronics in vacuum
conditions. |
|
2.3 Design of the injector propellant – a system composed of mechanical
and electronics subcomponents, which will push a reel of thin metallic wire
(the solid propellant) in the high density energy region of the waveguide. |
|
2.4 Design of the plasma acceleration system –
it will design the grids
necessary for plasma acceleration |
|
2.5 Design of the plasma characterization and
measurement system |
|
2.6 Preliminary planning |
|
3.
Development of the
experimental setup |
3.1 Development of the cylindrical waveguide -
for 2.45GHz
frequency |
3.2 Development of the EM Power Supply |
|
3.3 Development of the injector propellant |
|
3.4 Development of the plasma acceleration
system |
|
3.5 Integration of the experimental setup |
|
3.6 Preliminary experimental setup
functionality tests –tests in vacuum conditions in order to investigate
the optimal gas quantity necessary for the MPG setup. The optimal gas
quantity will be used together with metal wires in order to work as
propellant. |
|
3.7 Optimization of the experimental setup |
|
4.
Experiment running and
characterization |
4.1 Metallic Plasma Diagnostics – Information referring
to electron
temperature, plasma density, plasma potential and metallic ions speed . |
4.2 Report on experimental results |
Proiectarea
Generatorului de Plasma Metalica:
Generatorul de plasmă metalică este format dintr-un sistem electronic de control al combustibilului metalic, sursa de alimentare, sursa de microunde (magnetron comercial) și o cavitate cilindrică (fig. 1). In cavitatea cilindrică este introdus un fir metalic în câmp de microunde. Ca rezultat al absorbției câmpului de microunde, firul metalic va fi vaporizat iar vaporii vor fi ionizati.
Fig.1
Principalele componente ale MPG sunt:
1-
magnetron, 2- antena magnetron, 3- sistem de racire, 4- conducta pentru
combustibil (fir de metal si gaz), 5- cavitate cilindrica, 6 –sistem de accelerare,
7 – sistem de negativare, 8- sistem electronic
pentru controlul injectorului de combustibil
Model Experimenta al Generatorului de Plasma Metalica
Pentru a studia procesul de absorbție a microundelor de catre fire metalice am realizat un sistem experimental MPG. Modelul experimental conține un generator de plasmă, o sursă de alimentare, o cușcă Faraday și un sistem de evacuare a vaporilor metalici (fig. 2).
Fig.2 Model experimental al Generatorului de Plasma Metalica:
1- plasma, 2- fir metalic, 3-suport ceramic, 4- support de plastic, 5-sursa de alimentare, 6- cusca Faraday , 7-sistem de evacuare a vaporilor metalici, 8- buton de control al factorului de umplere al semnalului electric aplicat pe anodul magnetronului
Modulul de alimentare a generatorului de plasma metalica contine din trei surse de alimentare: o sursa de inalta tensiune si două surse de joasă tensiune (DC). Cele doua surse de joasa tensiune alimenteaza filamentul magnetronului și sistemul de evacuare a vaporilor de metal, iar a treia sursă alimenteaza anodului magnetronului. Aceasta furnizeaza la iesire impulsuri electrice de înaltă tensiune (~ 4kV). Frecvența de repetiție a impulsurilor este de 50 Hz, factorul de umplere a impulsurilor este între 1 ms și 20 ms. Cantitatea de metal vaporizat este controlat de un modul electronic. Modulul electronic controleaza factorul de umplere a impulsurilor electrice sursei care alimentează anodul magnetronului. Dacă factorul de umplere variază între 20% și 100%, puterea radiației microundelor din cavitatea cilindrica se modifică între 20 W și 800 W. In concluzie, prin modificarea factorului de umplere al semnalului electric aplicat pe anodul magnetronului, vom modifica cantitatea de metal vaporizat.
Rezultate Experimentale:
Stiind ca mecanismului de
absorbție a microundelor de catre mediile conductoare este
caracterizat de pierderi ohmice,
în experimentul nostru absorbția microundelor de catre firele metalice este evidentiat prin procesul de vaporizare a firelor metalice
in urma interacțiunii cu câmpul
de microunde. Pentru observa efectele câmpului de
microunde asupra firelor metalice, am introdus in generatorul de plasma metalica fire
de Pb cu diametrul
de 0,5 mm. Astfel s-au determinat cantitatea de metal vaporizat in functie de puterea
campului de microunde.
Fig. 3. Proba de Pb vaporizata si ionizata in campul de microunde din cavitatea cilindrica: 1- plasma metalica, 2- fir de plumb, 3- support ceramic, support de policarbonat. |
Proba de Pb: a – firul de Pb in stare initiala, b – firul de Pb dupa expunere in camp de microunde |
In tabelul 1 este aratata cantitatea de metal vaporizat si ionizat in functie de puterea campului de microunde din cavitatea cilindrica
The
metal wire (0.5
mm diameter) |
The
microwave power (W) inside
the cavity |
The
quantity of vaporized and ionized
metal (mg/s) |
Melting
point () |
Electrical
resistivity (Ω∙m) at 20℃ |
Lead |
150 |
3.6 |
327.46 |
|
300 |
38 |
|||
600 |
43 |
Tabel 1
Diseminarea Rezultatelor:
Ř Investigation of the absorption processes of the microwave radiation by metal wires, ISI article in press.
Ř Direct vaporization and ionization of the metals wires using microwave field, ISI article in press.
Ř Scientific Conference - Bucharest University Faculty of Physics 2014 Meeting
Ř G. Mogildea, M. Mogildea, Experimental investigation of the metals vaporization and ionization with microwave used as propellant for ionic propulsion, Journal of Optoelectron. Adv. Mater. – Rapid Communication, Vol.4. No.3, pp 352-356 ,2010.
Ř M. Mogildea, G. Mogildea, Experimental investigation of the metals vaporization
and ionization with microwave used as propellant for ionic propulsion, Journal of Optoelectron. Adv. Mater. Vol.12, No.5, pp 1157-1160,2010.
Ř G. Mogildea, M. Mogildea, Experimental investigation of the microwave electrothermal thruster using metals as propellant, Journal of Optoelectron. Adv. Mater. – Rapid Communication, Vol.4. No.11, pp 1826-1829 ,2010.
This project is supported by the
Romanian Space Agency through (STAR) Space Technology and Advanced Research
Programme (project No. 90/2013).